JURA ENA 9 One Touch zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA ENA 9 One Touch zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Frans Gytsjerk 11-05-2012

Onze machine is vandaag voor de derde keer stuk. Jura is zeer slecht bereikbaar en na lang wachten kunnen ze niets meer aanbieden dan de machine voor de derde keer te repareren. Hier heb ik geen vertrouwen in na de vorige twee keren. De machine maakt heerlijke koffie maar ons exemplaar is enorm storingsgevoelig. We hebben de goeie ouwe Senseo maar weer uit de kast gehaald. Zucht.

Jan Opschoor 15-08-2012

En nu, een paar maanden later?

Vr gr JanO

Frans Gytsjerk 30-08-2012

Ten eerste hebben we een Nespresso gekocht. De koffie uit de Senseo was niet lekker meer. Maar Jura had meer dan twee weken de tijd nodig en ik werk vanuit huis. Nespresso is lekker maar bijzonder prijzig. Wel fijn om achter de hand te hebben met een machine die zo vaak stuk gaat. Ook wel wat gek. De Jura werd weer terug gebracht met enkele zakjes koffie en andere goodies. Heel aardig. En sindsdien is er niets aan de hand. Het apparaat loopt als een zonnetje en de koffie is heerlijk.

rsme 28-03-2012

De ENA9 is een volautomaat die weliswaar heerlijke bakjes koffie, cappuccino en latte maakt, maar je hebt er desondanks een hoop onderhoud aan. Je moet je eraan wennen om iedere avond de cappuccinatoire uit elkaar te nemen en af te spoelen. Als je alleen koffie maakt, is het onderhoud gelukkig een stuk simpeler.

Pluspunten:
- heerlijke sterke en smakelijke koffie, een verademing na jaren Senseo-slootwater te hebben gedronken
- gemakkelijk aan te sluiten, gemakkelijk te bedienen
- reinigingsprogramma's zijn kinderlijk eenvoudig, instructies lees je vanaf het display
- koffie is prima op temperatuur (moet je wel meteen gaan drinken en niet eerst gaan beppen!)
- fraai design
- mogelijkheid om gemalen koffie te gebruiken, zodat je 's avonds decaf kunt maken

Minpunten:
- de rotary switch bovenop reageert slecht
- kleine reservoirs, je blijft bijvullen (vooral de watertank, omdat om de haverklap gespoeld wordt)
- bonenmaler pikt soms de bonen niet mee, terwijl het reservoir nog niet leeg is
- de koffieprut blijft vaak hangen, waardoor er soms al na 2 kopjes koffie gemeld wordt dat de afvalbak vol is, je moet dan met een stukje keukenpapier de boel binnenin schoonvegen op het punt waar de prut wordt afgevoerd richting het afvalbakje (dit werd ons althans aangeraden door de verkoper)
- het rekje onder het kopje krast enorm snel
- prijzig in gebruik; omdat we hard water hebben in onze woonplaats, moet het waterfilter na ongeveer anderhalve maand (50 liter water) worden vervangen, deze kosten 11 euro per stuk.

pa34583 29-03-2012

Jouw recensie is quasi een kopie van de mijne hieronder, dus ik kan me er zo goed als helemaal in vinden. Toch volgende opmerkingen:

- je probleem met de koffiedrek die blijft hangen kan mogelijk te maken hebben met het soort van koffiebonen die je gebruikt. Waarschijnlijk te vettige bonen. Wij hebben dit probleem niet.

- het toestel maakt geen "latte" maar "latte macchiato", dat is iets heel anders. "Latte" is gewoonweg melk in het Italiaans en op café bestel je bv. een "latte fredo" of een "latte caldo", zijnde koude melk of warme melk.

Thomas Midas 07-06-2012

De vervuiling van het filter onder de zetgroep heeft te maken met de vetheid van de koffie. Het heeft geen invloed op de teller van het afvalbakje. Die telt gewoon tot 9 (geloof ik) en wordt gereset als je het bakje eruit haalt ALS DE MACHINE AAN IS. Als je het bakje leegt terwijl hij uit staat, reset hij niet en zal de volgende dag bakje vol aangeven terwijl het bakje maar halfvol is.

CobieM 06-03-2012

Ik heb ook een Jura Ena 9 one touch gekocht,
een prachtig apparaat
makkelijke bediening
maar de temperatuur is ver beneden pijl
verwarm mijn kopje al eerst in de magnetron
verwarm de melk even voor in de magnetron
maar nog steeds geen lekker heet/warm bakje.
wat ontzettend jammer!!!!!!

pa34583 07-03-2012

De temperatuur bij latte macchiato is inderdaad bedroevend. Bij een gewone koffie is het beter.
Maar even één opmerking: het kopje verwarmen is uiteraard een goed idee, maar volgens de invoerder MOET de melk en het water koud zijn. Vraag me niet of je anders het toestel kapot maakt, want daar kan ik geen antwoord op geven.

pa34583 01-12-2011

Dit toestel in allerijl gaan kopen omdat onze vorige Saeco Incanto deluxe in minder dan 2 jaar niets dan problemen gaf. We kozen voor dit toestel vanwege de gekende Zwitserse betrouwbaarheid én een beschikbaar reparatiepunt in Antwerpen. De koffie is voldoende warm als je op een aantal zaken let, de latte macchiato(LM) wat minder.

Voordelen:
- erg gemakkelijke en unieke bediening (LM & cappuccino met 1 toets!)
- creëert een perfecte LM & cappuccino volgens eigen instellingen
- beperkte grootte en gestroomlijnd model
- goede smaak en schuimlaag
- goede & duidelijke handleiding
- eenvoudige reiniging
- weinig of geen onderhoud nodig (zo wordt ons gezegd)
- invoerder zit in Antwerpen en voert zelf reparaties uit op transparante wijze
- in verpakking zit reeds 1 waterfilter, 2 ontkalkingstabletten en reiniger van eigen merk(!)
- aan/uit-knop staat bovenaan en niet achteraan het toestel
- gemakkelijke hantering van waterreservoir en opvangbakje

Nadelen:
- duur in aanschaf
- beperkte water- en koffiereservoir
- knullige centrale bedienknop die niet precies werkt
- slechts beperkte hoogte voor LM-glas mogelijk (12cm)
- toestel spoelt nogal veel zodat je steeds een kop voor opvang in de buurt moet hebben
- door de schuine bovenkant kan je er geen tas opzetten
- hoog bonenverbruik per koffie
- bonenreservoir bevindt zich net voor waterreservoir wat morsen in de bonen mogelijk maakt en het toestel onherroepelijk kapot maakt (zo wordt ons gezegd)

statyl35 14-02-2012

ben ook in het bezit van de ena 9

krijg alleen de schuimlaag niet goed op de capuccinno
kunt u mij vertellen hoe u het apparaat heeft ingesteld voor de capuccino

ik hoor graag van U

bert

voorschotenaar 13-10-2011

Wij hebben de ENA 9 een paar weken in bezit en vinden het een geweldig apparaat. We waren een beetje bang (door de verhalen) dat de koffie niet heet genoeg zou zijn. Maar dat is absoluut wel warm genoeg. Heet zelfs.

Toen we definitief voor de ENA 9 hadden gekozen, was net de ENA 9 Micro binnen, ook mooi, maar die vonden we er toch iets te plastic-achtig uit zien. Ook is het daarmee niet mogelijk om 2 koppen tegelijk te zetten dus hebben we voor normale ENA 9 gekozen.

Bedo 12-11-2011

Hallo,

Wij zijn al jaren gebruiker van een Jura F50.
Nadeel met alle apparaten is het onderhoud.
Met een beetje pech komt hij bij ieder jaar met een storing 8.

Hij is dan aan onderhoud toe wat je 200 euro kost.

Veel plezier met de Jura.
Wij stappen over op Miele met een verzekering van 10 jaar zijn we van de onderhouds elende af.
Miele komt het apparaat bij u thuis maken.

Gr, Martin

Beefhead 14-07-2011

De Ena 9 nu enige dagen in huis.
We zijn tot nu toe zeer tevreden over dit apparaat.
Heerlijke koffie, ook de latte is overheerlijk, koffie is goed heet. Voor de verschillende soorten koffie is alles simpel naar smaak in te stellen.
Kortom, een mooie machine, met 1 druk op de knop de gewenste koffie. wij gebruiken op advies van onze leverancier ( Tegel in beverwijk ) volle houdbare melk, hiermee krijg het beste schuim.
Verder gaan we nog verschillende soorten koffie proberen, hebben net brandmeesters geprobeert, deze bevalt goed.

naam JM 20-06-2011

Sinds november in het bezit van een Jura 9. Daarvoor een delonghi esam4200 daarvoor nespresso. De reden voor deze Jura het gebruiksgemak van de één druk op de knop.
Alle instellingen zijn goed in te stellen via het display. Goede koffie, espresso en cappacino (volle boeren melk)
Een heel groot nadeel van deze machine is dat je om de 14 dagen met je hele hand en halve arm in de machine moet om achter een klep koffie van een metalen ring te halen. Bij de winkel gevraagd of dit normaal is, was het antwoord ja.
Maar mocht je door deze vervelende handeling (vieze nagels alles onder de prut)het klepje afbreken ben ik benieuwd of dit onder de garantie valt.
Buitenkant van machine oogt mooi, maar heeft toch ook een hoog plastic gehalte.
Maakt redelijk veel lawaai. Bij een volgende aanschaf zal ik mij nog twee keer bedenken.

pa34583 04-02-2012

JM, ik moet toch wel even voor de lezers rechtzetten dat wat je zegt niet klopt. Men moet NOOIT in het toestel komen (tenzij je technieker bent natuurlijk). Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt? Hoogstens kan je eens wanneer de afvalbak verwijderd is met een vod even in het toestel gaan. Ben jij eigenlijk wel over het correcte toestel bezig?

NAME47 13-02-2011

Op zich is de ena 9 een prachtig apparaat en heel gemakkelijk te bedienen. Ook de smaak van de koffie is lekker. Probleem is alleen bij ons, dat de melk lauw blijft en daardoor ook de cappucino lauw is. Latte maken we al helemaal niet, want omdat daar meer melk in zit, wordt de koffie nog kouder. We hebben van alles geprobeerd: kopje voorverwarmen, minder melk, meer koffie (vinden we te sterk worden). Het apparaat is teruggestuurd naar Jura, maar volgens hen voldoet onze machine aan de eisen. Gelukkig hebben wij een hele goede dealer getroffen, bij wie wij het apparaat konden ruilen tegen een andere machine. Hierover zijn we zeer tevreden. Mijn advies: let bij de aanschaf op de temperatuur van de melk!

CobieM 06-03-2012

ook ik heb dat probleem
mijn vraag is nu welke machine heb je nu?

vriendelijke groeten
CobieM

Stakkod 31-10-2011

Welk apparaat is er voor in de plaats gekomen?

benirma 23-11-2011

ben op dit moment ook in overweging om een nieuw apparaat aan te schaffen. Hebben nogal wat kosten aan de Jura gehad. Wij twijfelen, oms huidige apparaat is ook niet erg warm, ben benieuwd welk alternatief er gekozen is?

rvdkolk46 23-01-2011

Sinds zaterdag de trotse bezitter van deze mooie compacte Ena 9.

Even zoeken naar de juiste smaak afstelling maar zitten op de goede weg.

Apparaat zeer eenvoudig te bedienen en is redelijk stil.

Koffie is prettig warm (verwarm het kopje wel even voor) en de cappuccino is heerlijk volgens mijn vrouw. Ze hoeft zelfs geen suiker meer in de koffie omdat de melk de cappuccino goed op smaak brengt. We gebruiken Friese vlag lang lekker volle melk.

Duurzaamheid nog geen idee zal hier later een review over geven,

Kortom een echte aanrader.

Wimvanmierlo 09-01-2011

Inmiddels heb ik de Jura ENA9 'n paar weken in huis.

Prima volautomaat, hij is zijn geld meer dan waard. Heerlijke Cappuccino maar ook een Latte Macchiato gemaakt met de Jura ENA9 is heerlijk. Erg makkelijk in de bediening, een knopje indrukken is voldoende.
Wannneer je volle melk gebruikt krijg je een prima schuimlaag.
Op dit moment ben ik nog aan het experimeteren met de bonen en allerlei smaakjes zoals vanille en caramel.
Kortom een prima apparaat.

Vink 19-12-2010

Na eerst wat voorwerk te hebben gedaan op internet heb ik me uitgebreid en kundig laten adviseren bij The Coffee Factory in Vlaardingen. Zij zijn de enige, officiële Jura Service Center van Nederland. Men nam de tijd om de diverse modellen toe te lichten maar ook goed jouw wensen te achterhalen en daar het beste model bij te zoeken (men leidt je tenminste niet direct naar het duurste apparaat).

Aangezien ik graag een one touch machine wilde voor cappuccino en ook nog een normaal bedrag kwijt wilde zijn, kwam ik al snel uit bij de ENA9. Ten opzichte van de Impressa-modellen in deze prijsklasse (rond de 1000 euro) heeft de ENA9 als groot voordeel dat je microfoam melkschuim krijgt. Dit is een dikker, compacter schuim (lees: veel minder luchtbelletjes in het schuim). Dit is een nieuwe techniek van Jura.

Het kleine beetje water voordat je een cappuccino maakt (zoals vermeld in een eerdere recensie) baarde mij wel wat zorgen en dus bij TCF gevraagd hoe dit komt. Dit is condenswater van het opwarmen (stoom) voor de melk. Bij de duurdere machines (Impressa) wordt dit afgevoerd maar dan ben je direct 300 euro meer kwijt. Ik vond dat het niet waard. Ik compenseer dat beetje water door een iets sterkere koffie te gebruiken. Je kunt de maalgraad instellen, de temperatuur en de hoeveelheid water per kopje koffie. Genoeg mogelijkheden dus om het naar eigen smaak in te stellen.

Het is een plug-and-play machine: stekker in het stopcontact, taal instellen en je kunt gelijk aan de koffie. De eerste kopjes koffie bevallen in ieder geval uitstekend. Gelijk 6 verschillende koffiebonen erbij gekregen en nu bepalen wat ik lekker vind.

Via internet is de ENA9 nu 899 euro bij TCF. Als je dat benoemt in de winkel dan krijg je die korting ook. Een beker voor de melk dien je wel apart te kopen.

Tot nu toe zeer tevreden! En ja, hij is absoluut qua styling een sieraad in de keuken.

dytm001 17-11-2010

Al langere tijd wilden wij graag een volautomaat. Wij hebben eerst Senseo gebruikt, maar vonden de koffie gewoon niet lekker. Toen Nepresso. Prima koffie, niet echt heet en erg duur. Reden voor de volautomaat was dat wij ook heel graag Capuchino wilden maken.

Ik heb zo'n beetje alle automaten bekeken en vergeleken en uiteindelijk bleven (ook gezien ons budget van ca 1000 euro) de Nivona 770 en de Jura Ena 9 over. Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Jura. Allereerst ziet het apparaat er fantastisch uit. Strak, glanzend, stijlvol, compact formaat. Aangezien wij een open keuken hebben is dat voor ons belangrijk. Daarnaast is een Jura een zeer vertrouwd merk dat je overal ziet. Vanuit het principe "als het prut was hadden ze er niet zoveel verkocht" denk ik hiermee voor kwaliteit te hebben gekozen. Verder heeft meegespeeld dat wij een kopjesverwarmer niet nodig vonden (kost ook alleen maar extra energie). Ik heb me ook laten vertellen dat het zetwerk van Jura het beste is wat er te krijgen valt. Het heeft een ander principe dan bijvoorbeeld de Nivona (die je er los uit kunt halen), waardoor de koffie veel strakker wordt aangedrukt en daardoor beter smaakt. Met het onderhoud schijnt het nogal mee te vallen. Jura stelt dat je dat bij een bepaald aantal kopjes moet laten doen, maar naar ik heb begrepen hoeft dat in de praktijk helemaal niet en kun je met onderhoud ook best wat langer wachten zonder dat hiermee het apparaat of de koffie in gevaar komen. Doorslaggevend was uiteindelijk het ultieme gemak van de One Touch van de Jura. Zo mooi kan ik de schuimlaag niet uitkienen. Het is echt heerlijk om de knop in te drukken en je 'capu' te zien ontstaan ! Perfect schuim, heerlijke warme koffie.

Wij hebben de Ena 9 nu een paar dagen. Staat prachtig in de keuken bij de roestvrijstalen Siemens apparatuur. Schermpje werkt perfect en is duidelijk in de instructies. Apparaat is stil bij het malen en voelt erg degelijk en robuust. Het pijpje geeft alleen maar heet water, dus ook geen thee met een melksmaak. 15 ml water voordat Capu wordt gezet herken ik trouwens niet. Er komt wel wat, maar dat schijnt altijd zo te zijn en is ingecalculeerd bij het bepalen van de hoeveelheid koffie. Belangrijkste: de Ena maakt heerlijke koffie en capuchino.

Minpunten zijn er natuurlijk ook. Het water- en koffiereservoir zijn beperkt (vinden wij niet erg want wij drinken niet zoveel koffie en willen dan toch het liefst vers water). Genoeg voor ongeveer 8-10 kopjes. Het spoelen vind ik wel vervelend. Kost ook best wat water en je moet steeds aan een bakje denken (anders zit de lekbak zo vol). Schijn je in het menu trouwens wel anders in te kunnen stellen.

Kortom, wij zijn erg tevreden !

edbic 06-11-2010

De koffie smaakt heerlijk. Ben nog op zoek naar de lekkerste boon.
Bij het maken van een cappuccino krijg je eerst een behoorlijke hoeveelheid (15ML) water. Die moet je eigenlijk opvangen in een bakje en dan snel het kopje eronder zetten. Dit is helaas niet anders volgens Jura.

joos2010 19-10-2010

Geweldige machine. Dispaly geeft precies aan welke handelingen je uit moet voeren.Zeer gebruiksvriendelijk. De verschillende smaken koffie ga ik nu uitproberen.